Betonowe płyty montowane w Puszczy
Na terenie Puszczy Kampinoskiej pojawiły się betonowe płyty wzmacniające. Zwane są jombami, yombami lub jumbo. Może nie są one zbyt urokliwe, ale mają praktyczne zastosowania zwłaszcza na określonych drogach, gdzie teren bywa piaszczysty lub podmokły nieco i grząski. Celem yombów w Puszczy jest wzmocnienie drogi, by w razie potrzeby ekipy ratownicze bez problemu mogły dotrzeć do pożaru.
Puszcza Kampinoska, a konkretnie Kampinoski Park Narodowy to teren o największych zagrożeniu pożarowym wśród parków narodowych w Polsce. Z roku na rok to zagrożenie wzrasta. A przy tak bogatej parkowej florze i faunie, dyrekcja i pracownicy KPN starają się podejmować działania, które skutecznie będą przeciwdziałać pożarom. Jednym z nich jest stworzenie dobrej, wewnętrznej infrastruktury drogowej w parku. Takiej, by wozy strażackie, czy inna pomoc techniczna bez problemu mogła dojechać do źródła ognia.
Największe zagrożenie na terenie KPN jest w drzewostanie sosnowym na wydmowych piaskach. Taki teren przy sprzęcie mechanicznym może spowodować, że pomoc w przypadku pożaru będzie utrudniona. Choć pojawiają się głosy, że te płyty z betonu nie dodają puszczy uroku to jednak nie ma innej opcji. Yomb, czy też jomb może uradować jej zasoby leśne przed tragedią i całkowitym zniszczeniem. Jak zaznacza Jerzy Królikowski, prowadzący „Kuriera Kampinoskiego” i wielki miłośni Puszczy, odcinki kampinoskich dróg obecnie wyłożone yombem, nie rzucają się szczególnie w oczy. Zostały jakby zaadaptowane do warunków puszczańskich. Drogi zarośnięte częściowo, ale jednak mogące udźwignąć bez problemu transport ciężarowy jadący do pożaru.
Yomb to produkt zbrojony, spełniający funkcję tymczasowego dojazdu bądź utwardzenia parkingów, placów itp. Żelbetowa konstrukcja stabilnie poprawia funkcjonalność w miejscu jej zastosowania. Są one wielootworowe i montowane nie tylko w Puszczy, ale również często na placach budów, jako dojazdy do wszelkich budowli oraz przejazdy dla pojazdów z ładunkiem oraz składowisk.
Płyty yomb są odporne na oddziaływania przejeżdżających pojazdów, warunki atmosferyczne, w tym wilgoć oraz niskie temperatury i zamarzanie. Nie wymagają specjalnych warunków przy montażu. Tak więc są jak najbardziej odpowiednie do zastosowania w Puszczy, gdzie idealnie spełniają swą rolę.
W KPN yombami zaplanowano wyłożenie około 3,3 km piaszczystych dróg – głównie na południe i zachód od cmentarza w Palmirach. Chodzi tu o drogi przeciwpożarowe oznaczone na mapach jako nr 55 (zielony szlak Pociechy w kierunku Zaborowa Leśnego) i 57. Najdłuższy betonowany odcinek liczący około 2 km leży poza znakowanymi szlakami.
Wszelkie prace na kampinoskich drogach przeciwpożarowych planowane są do grudnia. Yomby zatem to jedno z działań poza punktami obserwacyjnymi i dronami, które mają zwiększać bezpieczeństwo w Puszczy Kampinoskiej.
Fot. Pixabay
Share this content:
Opublikuj komentarz