Cybernetyczny senior ostrzega
SOCHACZEW Osoby starsze często nie zdają sobie sprawy, że oszuści mogą wykorzystać telefony komórkowe lub stacjonarne w celu wyłudzenia pieniędzy lub danych poufnych. Mając na uwadze bezpieczeństwo seniorów Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości wspólnie z NASK oraz Warszawskim Instytutem Bankowości prowadzi akcję edukacyjną #Halo! Tu cyberbezpieczny Senior”.
Kampania ta ma na celu zwiększyć świadomość seniorów na temat oszustw internetowych, a także uczulić ich na stosowane przez oszustów socjotechniki i manipulacje. Dzwoniący oszuści przedstawiają zmyślone, ale wiarygodne historie licząc na to, że senior w nie uwierzy i będzie postępować zgodnie z ich poleceniami.
Przestępcy mogą podszywać się pod członka rodziny, policjanta lub prokuratora, pracownika banku lub innej instytucji. Mogą też próbować manipulować seniorem przez wywieranie nacisku, aby szybko podjąć działania i pilnie przekazać pieniądze, wzbudzanie lęku i niepokoju mówiąc, że ktoś włamał się na konto bankowe i próbuje skraść pieniądze lub stosując prośby, aby dla dobra sprawy nikomu nie mówić o rozmowie. Próbują też nakłonić do instalowania aplikacji na telefonie lub komputerze, informują, że zaufana osoba przyjdzie i odbierze pieniądze.
Policja zaznacza, że bardzo ważne jest, aby zachować czujność w takich sytuacjach i nie działać pod wpływem emocji i presją czasu. Trzeb pamiętać, że ani policja, prokuratura, pracownicy służb medycznych, czy innych instytucji nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy, ani podawanie prywatnych danych. Dlatego też zawsze należy zweryfikować osobę, która dzwoni i nie dać się wciągnąć w rozmowę, jeśli nie ma pewności kto jest po drugiej stronie. W ramach kampanii powstała ulotka, która zawiera najważniejsze informacje, w jaki sposób ustrzec się przed telefonicznymi oszustami.
fot.policja.pl
Share this content:
Opublikuj komentarz