Kolej dużych prędkości ominie Sochaczew

Kolej dużych prędkości ominie Sochaczew

Jak poinformował oficjalnie Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK zatwierdzony został wybór wariantu W41 jako wariantu inwestorskiego dla linii kolejowych nr 5 i 50 na odcinku węzeł CPK – Płock – Włocławek. Mieszkańcy Sochaczewa mogą odetchnąć – linia kolei dużych prędkości od północy nie przetnie Chodakowa i ominie Sochaczew. Tym samym miasto nie zostanie przecięte na dwie części.

Analiza wielokryterialna, jak wskazuje Maciej Lasek, pełnomocnik CPK wykazała, że ten wariant uzyskał najwyższą ocenę oraz charakteryzuje się najmniejszą liczbą nieruchomości zabudowanych, niezbędnych do pozyskania w celu realizacji inwestycji. Odcinek ten będzie ważnym elementem linii CMK Północ, a także transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T.

Wybór wariantu inwestorskiego dla odcinka o długości około 150 kilometrów to efekt wielomiesięcznych prac prowadzonych w ramach studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego w tym prognozowanych potoków pasażerskich. Biorąc pod uwagę czas trwania poszczególnych etapów inwestycji, zakończenie budowy linii kolejowych może nastąpić po 2035 roku.  Jako element sieci bazowej rozszerzonej TEN-T, odcinek może zostać zgłoszony do ubiegania się o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.

W trakcie prac utworzono wariant hybrydowy, czyli W41. Powstał on z połączenia wariantów W1, W4, W6a, W8 i W9. To właśnie W41 w najmniejszym stopniu ingeruje w obszary zabudowane. W każdym z badanych w analizie modeli – wariancie rozwojowym, technicznym, ekonomicznym i ekologicznym to ten przebieg uzyskał najwyższe oceny. Oznacza to również najmniejszą liczbę ingerencji w obszary cenne środowiskowo.

Wariant W41 wychodzi z węzła kolejowego CPK na terenie gminy Teresin. Następnie linia omija Sochaczew od północy i zmierza w kierunku mostu na Wiśle. Na tym odcinku powstaną m.in. przejścia dla zwierząt łączące szlaki migracyjne fauny Kampinoskiego Parku Narodowego. Most na Wiśle będzie zaczynał się na terenie Łęgu-Januszewa i połączy się z Wyszogrodem na drugim brzegu. Dalej linia skręca w kierunku zachodnim – przez gminy Mała Wieś, Bodzanów, Słupno, Radzanowo, Bielsk, stację pasażerską w Bodzanowie-Chodkowie, by za pomocą odgałęzienia połączyć się z dworcem pasażerskim w centrumPłocka. Linia omija kombinat Orlen od strony północnej, a dalej przebiega przez tereny gmin Bielsk, Stara Biała, Brudzeń Duży (stacja w Brudzeniu Małym), Dobrzyń nad Wisłą do węzła niedaleko Nowej Wsi w gminie Wielgie. Tam główny przebieg linii skręca w stronę Lipna, a dalej Grudziądza i Gdańska. Zaś południowa odnoga prowadzi przez most na Wiśle do stacji położonej w centrum Włocławka. W Lipnie zaplanowano stację pasażerską i węzeł z linią kolejową nr 27. Odcinek objęty studium kończy się w miejscowości Złotopole w gminie Lipno.

Na uwagę, jak zaznacza pełnomocnik CPK, zasługuje też fakt, że tzw. zachodnia obwodnica Sochaczewa rozpatrywana w ramach STEŚ nie została zarekomendowana do włączenia do wariantu inwestorskiego. Powodem były jej wysokie koszty, również społeczne, w stosunku do korzyści, jakie miałaby przynieść jej budowa.

Linia kolejowa CMK Północ była planowana już w latach 70. XX wieku jako przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej w kierunku Kujaw i Trójmiasta. Linia nr 5, która powstanie w standardzie Kolei Dużych Prędkości, będzie niezbędnym uzupełnieniem sieci kolejowej w Polsce oraz znacznie przyczyni się do skrócenia czasów przejazdów. I tak przykładowo z Płocka do Warszawy Centralnej przejedzie się pociągiem w około 50 minut. Dziś taka podróż trwa ponad dwie godziny. Natomiast z Włocławka do tej samej stacji dojedzie się pociągiem w około jedną godzinę i 10 minut, co dziś zajmuje  co najmniej godzinę dłużej.

Na linii nr 5, na odcinku CPK – Lipno prędkość projektowa wynosi 350 km na godzinę, a na linii nr 50, na odcinku Grochowalsk – Włocławek 250 km na godzinę. Obie linie mają być przeznaczone dla ruchu mieszanego: towarowego i pasażerskiego.

Jak dodaje Maciej Lasek na etapie spotkań informacyjno-konsultacyjnych spółka CPK zebrała około 8 tysięcy ankiet, a także liczne głosy w formie pism, maili oraz petycji dotyczących przebiegu danej linii. Zostały one przeanalizowane i ujęte w docelowym kształcie rozwiązań wybranego wariantu. Prace realizuje konsorcjum firm IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo, BBF oraz Arcadis. Wybrany wariant inwestorski zostanie włączony w projekt Zintegrowanej Sieci Kolejowej, w ramach której wykonana zostanie ewaluacja układu dalekobieżnej sieci kolejowej.

Oprac. BN: materiał CPK

Fot. Screen przebiegu trasy

Share this content:

Opublikuj komentarz