Najbardziej zagrożony na drodze

Najbardziej zagrożony na drodze

Rowerzysta, jak każdy uczestnik ruchu drogowego, ma swoje prawa i obowiązki. Jednak należy też pamiętać o tym, że jest on najsłabiej chronionym uczestnikiem dróg. Stąd powinien dbać o własne bezpieczeństwo, ale też o innych. Zanim wyruszy się rowerem trzeba przypomnieć sobie obowiązujące przepisy ruchu drogowego oraz sprawdź stan techniczny swojego pojazdu.

Policja zaleca przed sezonem rowerowym zajrzenie do ustawy Prawo o ruchu drogowym, by przypomnieć sobie zasady ruchu drogowego, a jednocześnie zapoznać się ze znowelizowanymi i zmienionymi przepisami.

Szczególnie w sezonie rowerowym i motocyklowym, czyli od wiosny do jesieni wzrasta znacznie natężenie ruchu kołowego. Liczniej pojawiają się nie tylko rowery, ale też pojazdy takie jak hulajnogi elektryczne czy urządzenia transportu osobistego. Kierujący nimi powinni znać swoje miejsce na drodze i być na bieżąco z obowiązującymi przepisami.

Obowiązkiem rowerzysty jest korzystanie z drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Niestety bardzo często bywa, że rowerzyści nie stosują się do tego i mimo wytyczonych ścieżek rowerowych jeżdżą po pasie dla pieszych, choć ścieżka bezpośrednio przylega do chodnika. Jest to zjawisko niemal powszechne w Sochaczewie. Taką trasą jest ul. Warszawska, mająca ścieżkę rowerową. Nagminnie wielu rowerzystów, zarówno młodych, jak i starszych, lekceważy przepisy i zajeżdża drogę pieszym. Często na zwróconą uwagę reagują agresją, choć rowerzysta ma obowiązek poruszać się po wytyczonym pasie dla rowerów, jeśli taki istnieje.

Korzystanie z drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest dozwolone wyjątkowo. Dotyczy to sytuacji, gdy opiekuje się on osobą w wieku do lat 10, kierującą rowerem lub kiedy szerokość chodnika wynosi co najmniej dwa metry, a pojazdy jadące wzdłuż drogi, jadą z prędkością powyżej niż 50 km na godzinę i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów lub pasa ruchu dla rowerów. Dopuszczalne jest też korzystanie z drogi dla pieszych, gdy warunki pogodowe (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła) zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni. Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla pieszych jest jednak zobowiązany jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachować szczególną ostrożność, ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać jego ruchu.

Warto też pamiętać, że osoby między 10 a 18 rokiem życia, aby jeździć na rowerze po drodze publicznej, muszą mieć do tego uprawnienia, czyli kartę rowerową. Obowiązek posiadania karty rowerowej lub prawa jazdy kategorii AM, A1, B1 i T dotyczy osób chcących korzystać z hulajnogi elektrycznej oraz urządzenia transportu osobistego (UTO). Choć, jak dotąd różnie to wygląda w praktyce – jakoś nie widać, by były kontrole dokumentów szusujących po ulicach Sochaczewa użytkowników hulajnóg, a bardzo by się to przydało. Czasem widać jak kierujący hulajnogami wymuszają pierwszeństwo na drodze i szarżują na chodnikach.

Rowerzyści powinni pamiętać, że wyjeżdżając na drogę i to bez względu na wiek, powinni zakładać kask. Ma to znaczący wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Co prawda nie jest to uregulowane przepisami, ale warto korzystać z kasków, gdyż w przypadku zderzenia z innym uczestnikiem lub upadku z roweru głowa jest chroniona. Były już zdarzenia gdy rowerzysta bez kasku zginął wskutek urazu nie zabezpieczonej głowy. Ponadto policja przypomina rowerzystom o elementach odblaskowych, które zwiększają widoczność na drodze, a tym samym mają wpływ na bezpieczeństwo.

No i sprawa najważniejsza – przed wyjazdem trzeba sprawdzić stan techniczny swojego roweru – poziom ciśnienia powietrza w oponach, hamulce, oświetlenie i sygnał dźwiękowy, by mieć pewność, że po zimowym postoju rower jest w pełni sprawny. Warto też doposażyć swój sprzęt w dobre oświetlenie i dzwonki. Gdy konstrukcja roweru uniemożliwia sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu warto postarać się o dwa przednie i dwa tylne światła kierunkowskazu barwy żółtej samochodowej. To jest dobrym pomysłem zwiększającym bezpieczeństwo.

Fot. Pixabay

Share this content:

Opublikuj komentarz