Rozbudują sochaczewskie warsztaty naprawcze

Rozbudują sochaczewskie warsztaty naprawcze

Koleje Mazowieckie kupują kolejne nowoczesne pojazdy. Wartość zamówienia 50 ezt FLIRT to ponad 3,2 miliarda złotych. Część z nich trafi na linię sochaczewską. Planowana jest również rozbudowa bazy utrzymaniowo-naprawczej Kolei Mazowieckich w Sochaczewie.

Umowa ramowa dotyczy zakupu 50 pięcioczłonowych ezt typu FLIRT, a także usługi utrzymania dostarczonej floty oraz pakietu naprawczo-pozderzeniowego. Oprócz podpisania umowy ramowej, zostały zawarte pierwsze umowy wykonawcze na dostawę łącznie 25 pojazdów, które będą obsługiwały tras między innymi: z Warszawy do Mińska Mazowieckiego, Łowicza, Sochaczewa, Skierniewic czy Dęblina. Dostawy elektrycznych zespołów trakcyjnych zostaną zrealizowane w terminie 24 miesięcy, tym samym pojawią się w połowie 2026 roku.

Nasza spółka kolejowa jest liderem wśród przewoźników regionalnych. Nie bez powodu. Sukcesywnie wymieniamy i modernizujemy flotę, budujemy nowoczesne zaplecza techniczne, pracujemy nad uruchamianiem nowych tras. To wszystko ma służyć temu, aby nasi mieszkańcy mogli szybko i wygodnie podróżować po regionie. Dziś podpisujemy umowę na kolejne duże zamówienie pojazdów FLIRT. Pierwsze pociągi mają zostać dostarczone już za dwa lata – zaznacza Wiesław Raboszuk, wicemarszałek województwa mazowieckiego.

Wartość umowy to ponad 3,2 mld zł. Inwestycja zostanie sfinansowana dzięki wsparciu z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) Komponent E2.1.2 – Pasażerski tabor kolejowy.

Umowa ramowa dotyczy zakupu 50 pięcioczłonowych pojazdów typu FLIRT, a także usługi utrzymania dostarczonej floty oraz pakietu naprawczo-pozderzeniowego. Pojazdy mają zostać dostarczone w ramach 4 umów wykonawczych. Jedna z nich przewiduje dostarczenie na dostawy jedenastu fabrycznie nowych pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz ze świadczeniem usługi utrzymania dostarczonej floty przez 18 lat. Pojazdy mają być przeznaczone do obsługi tras z Warszawy do Mińska Mazowieckiego, Łowicza i Sochaczewa.

Przypomnijmy, że zespoły trakcyjne typu FLIRT dla Kolei Mazowieckich to jednoprzestrzenne składy posiadają przestronne strefy wejścia umożliwiające szybką wymianę pasażerów. Dzięki temu, a także wysokiemu udziałowi niskiej podłogi, są łatwo dostępne dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, z rowerami i wózkami dziecięcymi. Są wyposażone w  klimatyzację, monitoring zewnętrzny i wewnętrzny, system informacji wizualno-dźwiękowej oraz bezprzewodowy dostęp do internetu. Posiadają platformę ułatwiającą wejście na pokład osobom niepełnosprawnym oraz miejsca przystosowane do przewozu wózków dziecięcych i rowerów, a także nowoczesne toalety.

Bezpieczeństwo na pokładzie zapewniają podróżnym między innymi defibrylatory oraz interkomy umożliwiające kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej. Pięcioczłonowe pojazdy mieszczą 600 osób, w tym 279 na miejscach siedzących. Poruszają się z prędkością maksymalną 160 km/h.

To nie koniec planów inwestycyjnych Kolei Mazowieckich. W ciągu najbliższych 4 lat spółka pozyska 16 nowych dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Ponadto przewoźnik inwestuje w nowoczesne zaplecza techniczne niezbędne dla utrzymania pojazdów szynowych. Między innymi trwają prace związane z budową bazy utrzymaniowo-naprawczej w Radomiu, a w nieco dalszej perspektywie w Sochaczewie.

KM/opr. dot

Share this content:

Opublikuj komentarz