Wójt z jednogłośnym absolutorium

Wójt z jednogłośnym absolutorium

W gminie Sochaczew w środę, 26 czerwca odbyła się sesja Rady Gminy Sochaczew, jedna z najważniejszych w nowej kadencji. W jej trakcie przegłosowane zostało wotum zaufania dla wójta oraz udzielenie wójtowi Dariuszowi Krupie absolutorium za wykonanie ubiegłorocznego budżetu. Oba głosowanie wykazały jednogłośne poparcie dla nowo wybranego wójta.

Radni najpierw zapoznali się szczegółowo z Raportem o stanie gminy. Szczególnie te dane były ważne dla radnych, którzy w tej kadencji swój mandat sprawują po raz pierwszy. Z raportu mogli się dowiedzieć, że w gminie jest 35 sołectw i jakie jednostki administracyjne są bezpośrednio podległe pod urząd gminy. W głosowaniu wszyscy udzielili wotum zaufania Dariuszowi Krupie, wójtowi gminy Sochaczew.

Potem Maria Piechna, skarbnik gminy Sochaczew przedstawiła opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie na temat wykonania budżetu przez gminę Sochaczew w ubiegłym roku i udzielenia z tego tytułu wójtowi absolutorium. Opinia była pozytywna. Do niej odniosła się też komisja rewizyjna rady gminy Sochaczew.

Przedstawione zostało szczegółowe sprawozdanie z wykonania budżetu za ubiegły rok. W 2023 roku dochody gminy według planu wynosiły 80 445 920 zł. W ciągu roku zmniejszone zostały do kwoty 71 626 108,05 zł. Dochody bieżące zwiększone zostały o prawie 1 mln zł, co wynikało z subwencji oświatowej i zmian w dotacjach z Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego oraz Funduszu Pomocy dla uchodźców z Ukrainy, dodatków osłonowych, węglowych, gazowych i elektrycznych. Natomiast dochody majątkowe zmniejszyły się prawie o 9,8 mln zł. Z kolei przewidywany plan wydatków wyniósł w 2023 roku 92 542 728,11 zł – tu również dokonano zmniejszenia kosztów o ponad 10,6 mln zł. Na początku minionego roku planowany deficyt budżetowy wyniósł nieco ponad 12 mln zł. W ciągu 12 miesięcy zmniejszył się do kwoty około 10,3 mln zł. Po zapoznaniu się z opiniami i sprawozdaniem budżetowym radni jednogłośnie udzielili absolutorium obecnemu wójtowi.

To wielki dowód zaufania i uznania dla mej osoby zarówno przy głosowaniu wotum zaufania, jak i absolutorium. Tym bardziej, że dopiero funkcję wójta pełnie około dwóch miesięcy, a zarówno wotum, jak absolutorium dotyczy w przeważającej większości kadencji byłego wójta. Postaram się jednak godnie pełnić moją funkcję i zdobyć podobne poparcie za rok. Jednocześnie dziękuję byłemu wójtowi Mirosławowi Orlińskiemu, że przyjął zaproszenie i był obecny na tej sesji – wspomniał wójt Dariusz Krupa dziękując za poparcie radnych w głosowaniu.

Po tej części sesji i złożeniu podziękowań byłemu wójtowi oraz obecnemu radni przystąpili do dalszych punktów sesji. Jak zwykle dokonano korekty bieżącego budżetu wprowadzając do niego nowe kwoty uzyskanych dotacji.

Plan dochodów gminy zwiększony został o 267 876,20 zł do kwoty 100 244 724,96 zł. Dochody bieżące po zmianach wynoszą 83 138 126,48 zł. Natomiast plan wydatków bieżących skalkulowany jest ogółem na kwotę 114 624 052,65 zł.

Potem radni podjęli uchwałę w sprawie wyznaczenia miejsca do prowadzenia handlu w piątki i soboty rzez rolników i ich domowników oraz wysokości opłaty targowej. Handel ten mogą prowadzić wyłącznie rolnicy po przedstawieniu odpowiednich dokumentów o działalności rolniczej i nr gospodarstwa oraz bliscy członkowie ich rodzin. Na targowisku można sprzedawać płody rolne, przetwory domowego wyrobu i rękodzieło. Miejscem handlu jest teren przy świetlicy w Żukowie. Opłata 20 zł dotyczy sprzedaży z samochodu, naczepy, straganu lub stołu. Natomiast z ręki, kosza, skrzynek – 5 zł, a inne, nie wymienione formy 4 zł od punktu sprzedaży. Inkasentem opłat targowych jest Marta Błaszczyk.

Na koniec sesji wójt Krupa przedstawił sprawozdanie z działalności pomiędzy sesjami oraz plany na najbliższe, wakacyjne tygodnie. Były też zapytania radnych i sołtysów dotyczące bieżących tematów. Kolejna sesja za miesiąc.

Fot. Bogumiła Nowak

.

Share this content:

Opublikuj komentarz