Wotum zaufania i absolutorium dla Zarządu Powiatu

Wotum zaufania i absolutorium dla Zarządu Powiatu

– Z raportu o stanie powiatu można wyczytać same dobre rzeczy. Mamy podwojony budżet, zrealizowanych wiele inwestycji różnego typu: zarówno tych kubaturowych, drogowych, jak i projektów miękkich – mam na myśli oświatę czy opiekę społeczną. Staraliśmy się pozyskiwać środki z rożnych źródeł, co dało rekordowy wynik i w efekcie przełożyło się na wykonane zadania, które mieszkańcy widzą gołym okiem. Kondycja finansowa powiatu jest bardzo dobra, mamy minimalne zadłużenie Nasze zobowiązania stanowią kwotę zaledwie około 2 milionów złotych, czyli 1,22% w stosunku do wykonanych dochodów – mówiła podczas ostatniej sesji Rady Powiatu tuż przed udzieleniem absolutorium Zarządowi Powiatu Jolanta Gonta, starosta sochaczewski.

Najważniejszym punktem obrad III sesji Rady Powiatu w Sochaczewie, która odbyła się w środę, 19 czerwca było udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu. Głosowanie nad jego udzieleniem poprzedziło przedstawienie Raportu o stanie powiatu sochaczewskiego za rok 2023 oraz zapoznanie radnych z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej, dotyczącą sprawozdania z wykonania planu dochodów i wydatków. Zarówno absolutorium, jak i wotum zaufania Zarządowi Powiatu zostało udzielone, za co podziękowała starosta Gonta, podkreślając, że stan finansów powiatu to nie tylko zasługa Zarządu, ale też radnych powiatowych, a także dyrektorów i pracowników wydziałów urzędu i jednostek powiatowych.

Należy podkreślić, iż udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu oznacza, że budżet, w tym wydatki powiatu, realizowane były prawidłowo i nie budziły zastrzeżeń organów kontrolnych. Poprzez przyjęcie tej uchwały aprobuje się jednocześnie sprawozdanie z wykonania budżetu, choćby pod kątem poprawności rachunkowej. Ocena dla Zarządu Powiatu wyrażona w absolutorium jest jednocześnie oceną rzetelności pracy wydziałów i jednostek podległych powiatowi.

Głosowanie nad przyznaniem absolutorium poprzedziło przedstawienie Raportu o stanie powiatu. Dokument ten zawiera całoroczne podsumowanie działalności Rady, Zarządu, stan finansów powiatu, opis działalności komórek organizacyjnych Starostwa Powiatowego w Sochaczewie oraz innych powiatowych jednostek. Treść raportu jest dostępna na BIP-ie urzędu. Po jego przedstawieniu odbywa się debata nad raportem, a następnie Rada podejmuje uchwałę o udzieleniu Zarządowi Powiatu wotum zaufania. Radni nie mieli żadnych pytań ani uwag w tym zakresie, tym samym nie było debaty nad omawianym dokumentem.

Jeśli chodzi o budżet powiatu za 2023 rok zrealizowany został zgodnie z planem. Wskazują na to przestawione podczas sesji liczby, w tym m.in. dochody, wydatki. I tak, planowane dochody wykonano w kwocie 169 916 432,77zł tj. 99,83%. Planowane wydatki zrealizowano w kwocie 167 880 632,27zł, co stanowi 96,14%. Wydatki majątkowe stanowią 30,2% ogółu wydatków. Co istotne samorząd powiatowy spłacił w 2023 roku zadłużenie w kwocie 560 450,76 zł, w tym: z tytułu wykupu papierów wartościowych (obligacji) – 375 000 zł oraz z tytułu spłaty pożyczek – 185 450,76 zł, samorząd dokonał też przelewów na rachunku lokat w wysokości 3 003 380,58 zł. Z kolei zobowiązania długoterminowe do spłacenia w następnych latach wynoszą 2 068 099,32 zł, które stanowią 1,22% wykonanych dochodów ogółem.

Budżet powiatu zamknął się nadwyżką budżetową w wysokości 2 035 800,50 zł, przy planowanym deficycie w kwocie 4 415 252,09 zł.

Starostwo Powiatowe w Sochaczewie

Share this content:

Opublikuj komentarz